Balíček a ekologie: jak snížit jeho uhlíkovou stopu

Ekologická řešení v logistice jsou stále větší nezbytností v zájmu udržitelnosti životního prostředí. Jen za poslední dva roky se počet e-commerce zákazníků rapidně zvýšil a pokračování růstu tohoto trendu je předpovídáno nadále i v budoucnosti.

V porovnání s tradičním nakupováním se však při online alternativě podle evropské studie může vytvářet až čtyřnásobně více emisí. To si dříve či později vybere daň na životním prostředí, což si postupně uvědomují i ​​samotní e-commerce prodejci.

Ekologičtější řešení jsou totiž pro zákazníky důležitou součástí, kde podle dostupných údajů si přibližně 80 procent zákazníků vždy vybere značku, která dbá na udržitelnost. Dokonce až přes 50 procent světových spotřebitelů si je ochotno připlatit u společností s pozitivním environmentálním dopadem.

Jejich potřebám se proto musí přizpůsobovat i prodejce a logistické firmy, přinášením „zelenějších“ alternativ při nakládání se zásilkami.

Začít třeba od balení

Nejvíce vyprodukovaných emisí z prostředí e-commerce vzniká podle údajů portálu Statista při balení zboží.

To vychází zejména z nadměrného využívání materiálu při ručním balení, kde mnohdy krabice není velikostí přizpůsobená produktu. Vzápětí v balíku zůstává prázdné místo, které se v zájmu zabezpečení zboží vyplňuje například umělou bublinkovou fólií nebo jinými možnostmi.

Balení pokračuje lepením, kde opět svoji hlavní roli hraje umělá páska. Netřeba přitom zapomenout ani na množství vytvořeného odpadu, který je nutno dodatečně zpracovat na skládkách.

Řešením, jak snížit tvorbu emisí, a tak i uhlíkovou stopu balíku, je přinést „zelenější“ alternativy. Mezi takové patří například papírová výplň či páska, důkladnější výběr vhodné krabice k produktu, rozhodně větší důraz na separování a následnou recyklaci vytvořeného odpadu.

Na druhé straně však stojí i strojové balení, které je nejen rychlejší, ale také mnohem ekologičtější. Vysokorychlostní balicí stroj jsme v loňském roce zavedli do provozu i ve Fulfillment by FHB Group.

Díky fit-to-size balením dokážeme ušetřit až 50 procent materiálu při balení, čímž se balík zmenší zhruba o polovinu. Každé zboží stroj naskenuje a až následně použije nezbytné množství kartonu k zabalení.

Kvůli tomu se balík následně nemusí vyplňovat nadbytečným materiálem a stejně tak dokážeme využít našich dopravních linek mnohem efektivněji.

Poloprázdná auta jsou problémem

S téměř každým typem dopravy se pojí objem vytvořených emisí, což ještě výrazněji platí při doručování zásilek. Elektronické vozy zatím nejsou schopny efektivně doručovat balíky na dlouhé tratě, proto je důležité, jak důkladně se naplánuje logistika balíků.

Tedy pokud jde vozidlo delší trať do zahraničí, je pro logistickou firmu důležité, aby z jeho cesty vytěžila maximum a efektivně jej naplnila. Pro srovnání, pokud společnost využívá fit-to-size balení, tak při naplnění vozidel se každému třetímu ušetří cesta, jelikož jsou balíky většinou o polovinu menší, než při ručním balení.

Důkladné využití dopravních linek při logistice přitom jen neušetří firmě peníze. Snížením počtů přepravních prostředků směřujících po celém světě se radikálně redukuje objem vypuštěných emisí do ovzduší a snižuje tak celková uhlíková stopa zásilky.

Navíc není žádným překvapením, když si zákazníci objednávají více zboží, než potřebují. Poměrně velká část se tak buď vrátí zpět, případně si zákazník zásilku ani nepřevezme.

V případě takového zboží je proto z pohledu ekologie nezbytné, aby dopravce během zpětné cesty převzal tyto vratky. Ty se opětovně zpracují při naskladňování a produkty jsou následně nabídnuty opět do expedice, čímž se ušetřila nejen cesta, ale také tvorba odpadu.

Rázným společným krokem s ekologií ve Fulfillment by FHB Group

Ve společnosti Fulfillment by FHB Group velmi pečlivě přihlížíme k ekologii a uhlíkové stopě každého balíku. Naše balení zboží spočívá v manuální a strojní podobě.

Většina zásilek prochází právě technologickým balením, díky čemuž šetříme velké množství materiálu. Zbytek zboží je zpracován na našich balicích linkách, kde preferujeme co nejdůkladnější výběr velikosti obalu pro každý produkt.

Navíc po dohodě s klientem je možné zboží balit i v eco-friendly podobě, tedy každá zásilka je vyplněna papírem a zalepena papírovou páskou. Materiály při balení se snažíme využívat již ve zrecyklované formě, přičemž při vytváření odpadu dbáme na to, aby byl důkladně vytříděn.

Tak se může nevyužitým obalem dát možnost k dalšímu zpracování.

Naše pravidelné denní dopravní linky zaplňujeme maximálně efektivně, abychom předešli situaci, že nám po Evropě jezdí poloprázdná auta. Navíc naši řidiči mají důkladně naplánovanou cestu, aby v rámci jedné tratě dokázali balíky doručit a vzápětí i převzít vrácené zásilky.

Každým rokem přinášíme stále nová řešení a investice, s cílem pomoci našimi službami nejen našim klientům, ale také planetě. S těmito kroky proto neplánujeme skoncovat ani v tomto či následujících letech.

Komentáře k tomu článku nejsou povoleny.