Inovace nebo stagnace: proč je automatizace nezbytná pro e-commerce logistiku

Zavedení moderních automatizovaných technologií nejen zvelebuje e-shop a jeho sklady, ale také přináší rychlejší a hlavně bezvadná řešení do logistických procesů. Spousta e-commerce nebo fulfillmentových společností však čeká na ten správný čas, kdy zainvestovat do nových technologií.

Jedná se totiž o velkou investici, na kterou zejména menší e-shopy nemusí mít peníze nebo se při aktuálních objemech objednávek nemusí vyplatit. Jde však o krok vpřed, jak dohnat, případně předjet konkurenci a tak zdokonalit uživatelský zážitek zákazníkům.

Nejlepší indicií, kdy investovat do automatizace, jsou přitom právě zvyšující se objemy objednávek. Rovněž to mohou být i stále častější zpoždění dodávek, nedostatek zaměstnanců, případně snaha přinést do firmy další výhody, které se s investicemi pojí.

Na automatizaci mohlo být už včera pozdě

Otázkou zůstává, kdy je nejlepší čas investovat peníze do nových technologií. Na to si musí e-commerce nebo logistická firma připravit plán a průzkum, jak budou technologie pro procesy prospěšné, ale také zda je na automatizování připravena.

Stejně tak je třeba ve firmě pohlížet i na očekávaný vývoj trhu, nebo případné plány do budoucna, zahrnující například potencionální expanzi, či zvýšení výroby. Pokud si však e-shop nebo sklad není jistý, zda je vhodný čas pro automatizaci a informatizaci ve firmě, měl by si položit tyto základní otázky:

  1. Setkáváte se se zpožděním zpracování a doručování objednávek?
  2. Máte problém najít dostatek pracovní síly na konkrétní části procesu?
  3. Odhaluje vám inventura nesrovnalosti v zásobách zboží a nemáte tak o nich přehled?
  4. Musíte se dozvídat o zásobách z manuálně vyplněných dokumentů?
  5. Klesá vám kapacita na vyřizování objednávek?
  6. Evidujete narůstající počet nespokojených zákazníků?

Pokud s přihlédnutím na e-shop vychází několik dotazů s odpovědí ano, tak je nejvyšší čas pustit se do automatizace.

Možností inovování jsou nesčetné

Jeden z prvních kroků, které by měly vést k technologickému pokroku ve skladu je zřízení plnohodnotného a kvalitního informačního systému, jinak řečeno Warehouse Management System. Prostřednictvím tohoto softwaru lze následně propojit nová zařízení, přičemž systém dokáže vyhodnocovat každý krok procesu.

Na starosti má skladování, pickování, balení, doručování, ale také například zpracování objednávek, management dobírek a vratek, či mnoho dalších částí procesu fulfillmentu. K systému se následně může přidat skenování čárových kódů a vybavení pracovníků personálním digitálním asistentem (PDA).

Zrychlit proces vyřizování zásilek lze i například při balení, kde si strojní linka produkt oskenuje, připraví mu nezbytný objem obalového materiálu a zabalí jej za pár vteřin. Tím se rapidně zvyšuje objem zabalených balíků za hodinu a šetří materiálem.

Stejně důležité jsou i automatizované dopravníky či sortry, které umí rychle a bezvadně přenést produkt z jednoho místa na druhé a roztřídit je podle potřeby. V kombinaci s mezaninovými regály jsou ideálním zlepšením, které dokáže posunout logistiku e-shopu o krok vpřed.

Prostor ve skladu se tak využívá ke své maximální kapacitě. Rozlohou menší prostor, avšak s úplným využitím výšky prostor v konečném důsledku zkracuje čas při zpracování objednávky.

Automatizací však lze jít mnohem dál, a to technologickými zařízeními, která se dokážou pomocí informačního systému a umělé inteligence automaticky přesouvat po skladu. Tak mohou být užitečné různé AI vysokozdvižné vozíky, různé sortry, vozidla, autonomní mobilní robotické systémy, které využívají GPS pro pohyb po skladu.

Populárním nástrojem se stává také hlasové pickování či mnoho dalších moderních technologických vymožeností. I takovými nástroji se může minimalizovat potřeba zaměstnanců na pracovišti, s níž souvisí nedostatek pracovní síly na trhu, a rovněž i eliminovat riziko lidské chyby v procesu.

Je však třeba brát v úvahu, že automatizace nemá být jen hezká, ale musí být v první řadě užitečná. Proto k ní je třeba přistupovat zodpovědně a logicky.

Automatizace ve Fulfillment by FHB Group

Investovat do logistiky si nemůže dovolit každý e-shop. S cílem držet krok s konkurencí hlavně při rychlosti a bezvadnosti doručování je však v e-commerce prostředí nezbytností.

Řešením proto může být outsourcovat logistiku do 3PL fulfillmentové společnosti, která může přinést možnosti velkých hráčů i pro menší e-shopy. A služby Fulfillment by FHB Group jsou nastaveny tak, aby nabídly komplexní řešení a konkurenční výhodu v oblasti logistiky.

Investice jsou totiž pro nás klíčové, jelikož jen díky nim dokážeme našim klientům usnadnit logistiku a také pokračovat ve vývoji společnosti. Do automatizace a informatizace jsme proto investovali miliony eur, přičemž polevit neplánujeme ani v budoucnosti.

Naše logistická centra jsou řízena skladovým informačním systémem, se kterým jsou propojeny i naše automatizované technologie. Skladové haly doplňují kilometrové dopravníky v kombinaci s vícepodlažními mezaninovými regály.

Fulfillmentový proces dále zjednodušují, různé automatizované sortry, vozíky, výtahy. Výhodou je i jedna z nejrychlejších automatických balicích linek na světě, která dokáže nejen zabalit tisíce balíků za hodinu, ale také díky skenování produktů mine přibližně o polovinu balicího materiálu méně. Naše sklady disponují dále i dalšími balícími technologiemi, dopravníky či jiným vybavením, díky kterým postupujeme společně s nejnovějšími trendy v e-commerce logistice.

Komentáře k tomu článku nejsou povoleny.