S růstem e-commerce prostředí se postupně vyvíjejí i požadavky zákazníků při doručování jejich objednávek. V současnosti, chce-li být e-shop úspěšný, nestačí mu už mít jen kvalitní produkt a dobrý marketing.

Aby zákazník opětovně v online obchodě nakoupil, potřebuje pozitivní zážitek od zadání objednávky až po rozbalení balíku. Konkurenční prostředí v oblasti e-commerce je přitom neúprosné. Pokud obchodník neumí zajistit doručení v krátké době, při dalším nákupu přejde zákazník ke konkurenci.

S e-commerce logistikou se proto nese jedno základní pravidlo, a to, že zákazníci nemají rádi, pokud musí čekat. To potvrzují i studie zaměřené na e-commerce.

Jejich klíčová zjištění dokazují důležitost logistiky v rozhodovacím procesu zákazníků nakupujících online. Důvody ovlivňující nákupní chování spotřebitelů jsou:

  1. Rychlé dodání zboží – až 87 procent nakupujících v e-shopech tvrdí, že doba dodání ovlivňuje jejich rozhodnutí opakovaně nakoupit u stejného prodejce
  2. Ochota zaplatit za rychlé dodání více – přibližně 67 procent nakupujících by zaplatilo více za možnost dodání zboží ještě v den objednávky
  3. Transparentnost během přepravního procesu – více než polovina, tedy 51 procent nakupujících by chtělo vědět co nejvíce informací o aktuálním stavu a poloze jejich objednávky. Navíc až 47 procent tvrdilo, že nákup v e-shopu nezopakovalo právě z důvodu nízké transparentnosti o stavu a poloze objednávky z předchozího nákupu
  4. Nízká chybovost obsahu balíku – okolo 45 procent kupujících se setkalo se situací, kdy v balíku našli jiné zboží, které si objednali

Výzvy a trendy e-commerce logistiky

Výsledky studie zároveň ukazují i výzvy, kterým musí e-commerce logistika čelit. Mezi největší patří zajistit pro e-shopy dodání zboží transparentně, do několika hodin od objednání, a navíc s minimální mírou chybovosti.

Během roku se však najdou části sezóny, kdy e-commerce podnik tyto body při doručování nedokáže zaručit. Navíc, k tomu se přidávají další výzvy pro prodejce, jako je například mezinárodní e-commerce, zajištění co nejnižší uhlíkové stopy zásilky, či mnoho dalších, které přibývají každým rokem.

K zabezpečení těchto výzev jsou zapotřebí značné investice, které si nemůže dovolit každý e-shop. S cílem udržet konkurenceschopnost na trhu, však musí obchodníci přijít s řešením, aby se dokázali vyrovnat i větším e-commerce hráčům.

Jedním z takových je investování do logistických služeb, které nabízejí 3PL (third-party logistics) společnosti, pro něž dodání do 24 hodin, zvládání sezónních peaků, snižování uhlíkové stopy, ale i doručování po celém světě, nepředstavuje žádný problém.

Jedním z největších poskytovatelů logistických služeb, zaměřených na tyto aktuální trendy či výzvy v logistice, je naše společnost Fulfillment by FHB Group. Ve středu Evropy se o logistiku e-shopů stará plně vybavené logistické centrum s důrazem na automatizaci a informatizaci procesů fulfillmentu. Plocha více než 30-tisíc m2 umožňuje vybavit více než 10 milionů balíků ročně, s doručením do 220 zemí ve světě.

Výhody Fulfillment by FHB Group pro e-shopy

Pro naše logistické služby je zásadní dostupnost, bezvadnost a rychlost doručení. Přepravit balík k zákazníkovi již do 24 hodin od zadání objednávky nám umožňuje naše vlastní denní dopravní síť (line haul) v kombinaci s ověřenými a relevantními kurýrními firmami pro doručení na poslední míli (last mile delivery).

Bezvadnost a dostupnost zásilky umožňují nejmodernější technologie v logistickém procesu. Mezi ně patří například plně automatizované balici linky, sortre, dopravníky, mezaninový regálový systém, výtahy, vozíky a mnoho dalších.

Tak dokážeme klientům či koncovým zákazníkům neustále nabízet v rámci našich služeb ty nejaktuálnější trendy v e-commerce logistice. Ty mohou být od ekologických balení, přes expresní vyřízení objednávky a následné doručení, až po různé další požadavky spotřebitelů.

Nízká chybovost balíků je zajištěna systémem práce, kdy se zboží a objednávky během celého procesu skladování, pickování, balení a expedice několikrát váží a skenují. Všechno se děje s propojením na informační systém, který odhalí případné odchylky. Výsledkem je téměř nulová chybovost vychystávání objednávek a spokojenost zákazníků.

Ve Fulfillment by FHB Group dále využíváme digitální identifikátory v podobě elektronických štítků, které díky svému unikátnímu kódu umožňují elektronické sledování pohybu objednaného zboží při každé změně a manipulaci. Sledování pohybu našich vozidel a sledování pohybu zásilky v last mile doručení při každé změně stavu, také výrazně přispívají k transparentnosti přepravy.